Linkbuilding is erg belangrijk voor betere posities in Google. Maar wat is linkbuilding nu eigenlijk? En hoe werkt het? Je leest het in deze blog!
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is een manier om hoger te scoren in zoekmachines zoals Google. Dit doe je door interne en/of externe links te plaatsen. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van een goed doordachte SEO strategie.
Allereerst behandelen we interne linkbuilding. Met behulp van interne linkbuilding kun je een goede structuur op je website / webshop maken door links op een webpagina te plaatsen. Wanneer bijvoorbeeld jouw “diensten” pagina belangrijk is, is het slim om deze pagina vaker onder andere webpagina’s te linken. Op deze manier krijg Google door dat een bepaalde webpagina meer waarde heeft en zal deze webpagina hoger getoond worden in een zoekmachine.
Ook externe linkbuilding speelt een grote rol bij het verhogen van je positie in zoekmachines. Wanneer je website meer autoriteit krijgt, wordt je hoger in zoekmachines getoond. Meer autoriteit kan je verkrijgen door externe linkbuilding. Dit houdt in dat je links van jouw website / webshop op andere relevante websites plaatst. Het heeft geen zin om zoveel mogelijk links op zoveel mogelijk websites te plaatsen. Google kijkt namelijk wel naar de kwaliteit van die websites / webshops. Dus hoe hoger de kwaliteit, hoe meer autoriteit, hoe hoger je zal worden geplaatst in Google.
Relevante externe links (4 mogelijkheden)
Externe links, ook wel backlinks genoemd, zijn er in verschillende varianten.
Het plaatsen van deze links kan (1) gratis (door links te ruilen) ofwel (2) betaald, door een blog of artikel (met daarin links naar jouw website / webshop) op een andere website te plaatsen. Je kunt ook (3) zelf op zoek gaan naar externe websites (denk aan blogs of forums) waar je gratis links kunt plaatsen. Bovendien kunnen (4) externe websites ook (gratis) links naar jouw website / shop plaatsen zonder dat jij hierover specifieke afspraken gemaakt hebt.
Google kijkt naar de kwaliteit van (externe) links, dus let er op dat je geen links gebruikt die Google als ‘spammy’-links beoordeelt. Je wilt autoriteit opbouwen met je website / webshop -en dit doe je door kwalitatief te linkbuilden met relevante links.