WordPress thema
Blogs

WordPress Thema versus Custom Thema

Wanneer je een nieuwe WordPress website wilt (laten) ontwikkelen, kun je kiezen uit 2 ontwikkeltrajecten. Optie 1 is o.b.v. een WordPress Thema en optie 2 is o.b.v. een Custom Thema. Wat is het verschil tussen deze twee opties en nog belangrijker, wat zijn de voor- en nadelen? Je leest het in deze blog!

WordPress Thema

Er zijn duizenden WordPress Thema’s. Een WordPress thema is het basis design ofwel een standaard opbouw van je website. Binnen WordPress is dit design gemakkelijk aan te passen. Een thema bevat een aantal standaard onderdelen, zoals een header, navigatiebar en footer. WordPress thema’s beschikken vaak over demo’s (voorbeeld websites). Daardoor kan je van tevoren al zien hoe jouw nieuwe website er uiteindelijk ongeveer uit komt te zien.

Voordelen

  • Ruime keuze: Je kunt een keuze maken uit duizenden verschillende thema’s.
  • Lage kosten: Een WordPress Thema kan al worden aangeschaft voor een bedrag van tussen de €50,- en €100,-.
  • Korte(re) ontwikkeltijd: Het opzetten van een website a.d.h.v. een WordPress Thema scheelt enorm veel tijd. Het ontwerpen is namelijk grotendeels al gebeurd.
  • Gratis updates: Vaak is er een mogelijkheid tot het doen van gratis updates voor het gekozen Thema en de bijbehorende plugins.
  • Pagebuilder: In veel WordPress thema’s zit een gebruiksvriendelijke page builder, zoals Elementor of Visual Composer. Dit zorgt er voor dat je eenvoudig pagina’s kunt aanpassen.
  • Thema opties: Via de ‘standaard’ thema-opties van het thema kun je altijd snel kleuren en buttons e.d. aanpassen die overal op de website gebruikt worden.

Nadelen

  • Laadtijden: De page builder die je bij het aangeschafte WordPress thema krijgt zorgt er vaak voor dat de website een stuk trager laadt. De page builder is vaak een zware plugin en heeft een negatieve invloed op de snelheid van je website.
  • Geen uniek design: Er zijn veel mensen die de populairste WordPress Thema’s kennen en willen gebruiken. Hierdoor kan het gebeuren dat er websites ontstaan met hetzelfde design.
  • Beperkingen: Indien jij je website wilt uitbreiden door middel van plugins en koppelingen dan kun je op een gegeven moment tegen beperkingen van het thema aanlopen. Zoals plugins die niet met elkaar ‘samenwerken’. Indien je gebruik maakt van een gratis thema, dan zijn je opties (voor design aanpassingen) ook erg beperkt.

Custom Thema

Een custom thema website is een website die helemaal naar wens is ontworpen. Dit is dus eigenlijk een ‘website op maat’. Het ontwerpen van een Custom website kost veel meer tijd dan met een aangeschaft WordPress Thema, maar op de lange termijn kun je hier de vruchten van plukken.

Voordelen

  • Snelheid: Een custom website is sneller.
  • Beveiliging: Een custom website is veiliger omdat deze ‘vanaf 0’ wordt opgebouwd. Er wordt geen gebruik gemaakt van plugins die niet nodig zijn.
  • Gebruiksvriendelijk: Je ziet in de back-end alleen menu-items die van toepassing zijn op jouw website-onderdelen.
  • Goed doordacht: Met een custom website bepaal je voorafgaande het ontwikkeltraject wat ‘de-te-gebruiken templates’ worden. Hierdoor is een (zware) page builder niet meer nodig.  
  • Uniek design: Een custom thema is altijd uniek. Rekening houdende met jouw doel(en) en doelgroep(en).
  • Oplostijd: Bij een custom thema kent de developer de website op zijn duim en hierdoor kunnen eventuele problemen snel(ler) worden opgelost. Bij een WordPress thema kan deze tijd nogal eens oplopen, omdat je afhankelijk bent van (meer) plugins en derde partijen.
  • Koppelingen: Er wordt vaak gekozen voor een custom thema wanneer je een website wilt ontwikkelen met veel koppelingen. Denk bijvoorbeeld aan een koppeling met een ERP-systeem, E-mailmarketingsysteem of een Product Informatie Management Systeem.

Nadelen

  • Tijdsduur: De ontwerp -en ontwikkeltijd van een custom thema website is langer dan bij een WordPress template website.
  • Prijskaartje: Doordat je bij custom thema’s langer bezig bent met ontwerpen en ontwikkelen, is dit ook een duurder traject.

Ben jij benieuwd welke van de twee opties voor jouw website het meest geschikt is?

Neem dan contact op met Next Lead.