Full service online marketing bureau!

info@nextlead.nl 030 42 00 445

Google en de Meta beschrijving (description)


Google heeft onlangs twee interessante wijzigingen doorgevoerd. Zie onderstaande screenshot:



Waar het blauwe blok omheen staat, noemen we de meta beschrijving van een pagina. In bovenstaand voorbeeld betreft het onze eigen homepage (url).

De eerste wijziging die door Google is doorgevoerd heeft invloed op het aantal karakters van de meta beschrijving. Sinds kort kun je op elke pagina 320 karakters gebruiken (in Wordpress / WooCommerce sites met behulp van bijvoorbeeld de Yoast plugin). Dit aantal karakters is een verdubbeling t.o.v. eerder en dit betekent dat je meer nuttige info aan de Google bezoekers kunt geven over de betreffende pagina(s). Zorg er dus voor dat je op al je websitepaginas de meta beschrijving checkt en aanvult, zodat je het aantal kliks naar je website verhoogt!

De tweede wijziging is ook van toepassing op de meta beschrijving van een pagina. Google probeert steeds meer de meest geschikte zoekresultaten met bijbehorende info aan haar bezoekers te tonen. Sinds kort toont Google eenzelfde pagina/url in de zoekresultaten - op basis van verschillende zoektermen - met verschillende meta beschrijvingen.

Zo kan het zijn dat wanneer je zoekt in Google op *next lead website* je de beschrijving te zien krijgt van de bovenstaande screenshot (van de homepage url). Terwijl wanneer je zoekt op *wordpress website next lead*, je een andere meta beschrijving te zien krijgt bij dezelfde url - zie onderstaande screenshot.



Je hebt als website-beheerder geen directe invloed op welke meta beschrijving Google laat zien bij een betreffende pagina. Het kan dus zo zijn dat Google zelf een stukje tekst van je websitepagina pakt om als meta beschrijving te tonen in haar zoekresultaten. Wel kun je er zelf voor zorgen dat elke pagina op je website gericht is op 1 of maximaal 2 specifieke zoektermen. Als dit zo is, dan zal Google zeer waarschijnlijk de meta beschrijving tonen die je zelf hebt ingevuld in je website.

TIP: De lengtes van je beschrijvingen kun je testen op deze site: seomofo.com/snippet-optimizer
15 januari 2018

Wil jij ook online succes?

Vraag nu een offerte aan

Direct contact



Waarom Next Lead?

Om onze klanten zo goed -en zo veel mogelijk te ondersteunen bieden wij een uitgebreid pakket aan producten en diensten. Zo kun je bij ons terecht voor Websites, Webshops, Strategie, Trainingen en Presentaties, Mobiele Applicaties, Webteksten, Huisstijlontwikkeling, Emailmarketing (Mailchimp), Leadgeneratie (SEO), Social media (Facebook) en Online video. Zo heb je 1 partner voor al jouw (online) activiteiten!